29 במרץ 2008

מטאליקה, כנס איש החול Metallica, Enter Sandman

Say your prayers little one
Don't forget, my son
To include everyone
Tuck you in, warm within
Keep you free from sin
Till the sandman* he comes

Sleep with one eye open
Gripping your pillow tight

Exit light
Enter night
Take my hand
Off to never never land

Something's wrong, shut the light
Heavy thoughts tonight
And they aren't of snow white

Dreams of war, dreams of liars
Dreams of dragon's fire
And of things that will bite

Sleep with one eye open
Gripping your pillow tight

Exit light
Enter night
Take my hand
Off to never never land

Now I lay me down to sleep
Pray the lord my soul to keep
If I die before I wake
Pray the lord my soul to take

Hush little baby, don't say a word
And never mind that noise you heard
It's just the beast under your bed,
In your closet, in your head

Exit lightEnter night
Grain of sand

Exit light
Enter night
Take my hand
We're off to never never land

* שר השינה, מפיל התנומה (דמות אגדית)

אנשים שאוהבים להקות כמו מטליקה, השרות על אהבה ועל ההתבגרות, על הדת (מאד כנגד) ועל המלחמה (מאד כנגד), בסגנון רוק כבד - מטאלי, אוהבים את העצמה. ואכן למטליקה עצמה לדעתי שאין שנייה לה. הם גם אוהבים את מה שהלהקה מייצגת: את החופש, אי-דפיקת החשבון, הספונטאניות וכד'.
מה שאולי הם אינם יודעים זה שכל שיר נמשך לנצח עד שהוא מגיע למדפים, יש דיונים על המילים, על העיבוד המוזיקאלי ועוד. ובודאי בלהקה של חנונים כמו מטאליקה.
והנה דוגמא קלאסית. השיר enter sandman שנכתב ע"י חברי הלהקה פותח את הדיסק השחור שיצא ב-1991.
לכאורה זהו שיר אימה על ילד שהולך לישון אך יש מפלצות סביב שאך מחכות לכיבוי האורות כדי לצאת ולפגוע בו. ומבחינה מסוימת זה נכון.
אבל זה לא "סתם" שיר של הטוב נגד הרע.


השיר מחולק לשני תתי נושא הופכיים, אקרא להם אופוזיציות.
יש הטוב: האור, התפילה, החום שמתחת לשמיכה (ומכאן הפנימי), הטוהר.מנגד: הלילה, המחשבות הכבדות והקודרות, החלומות (כלומר הסיוטים) , של מלחמה, שקרנים (צבועים), מפלצות (=החיצוני).
מבחינה של האופוזיציות הללו, האם אתם רואים איזה מכנה משותף לכל קבוצה המנוגד לקבוצה השנייה? או במילים אחרות, מה מאופיין ע"י תכונות אלה? חשבו על כך.
בינתיים נראה שהשיר מתחיל בציון דברים חיוביים, כולל התפילה, וממשיך לעבר הרוע, ואז מצטט חלק מתפילה שכל ילד נוצרי אומר לפני השינה (הבית שמתחיל ב-Now). שימו לב שהמוזיקה והשינוי שאנו עוברים במעבר הזה מהטוב לרע (ולא שמראש מוצג הטוב נגד הרע) גורם לתפילה הזו מצד אחד לקבל את מלא המשמעות שלה: אימה אל מול המוות, מצד שני, כיוון שהרוע הולך ומשתלט (וממשיך בבית הבא), אי-אפשר שלא לשים לב לתפלות התפילה, לחוסר התכלית שלה.
בבית הבא כאמור הרוע ממשיך להשתולל, הוא המפלצת שתחת מטתך, בארונך וב...ראשך. אנשים, המעבר מהחיצוני לפנימי כאן הוא פשוט יפיפה! ומפחיד! פתאום דווקא מה שאמור להיות חמים, טהור וכו', מתעכר! הרוע כבר תפס איזו חלקה פנימית!
מה שיש לנו כאן זה מקרה של תזה, אנטיתזה וסינתזה, אם נשתמש במונחים הגליאניים.
אבל זה לא הכל.
חשבתם על החידה למעלה? מה מאופיין בד"כ בתום וטוהר? מה אם לא ילדינו הקטנים. ואילו עולם השקרנים, המלחמות וכו'? הוא עולם המבוגרים.
הילד בעצם נלחם בעצמו ובחוקי הטבע, הוא נלחם כנגד הגדילה, מלחמה אבודה מראש.
ולכן, ורק לכן, מציע לו המשורר לבוא לארץ לעולם לא, ארץ בה אין יושביה מתבגרים לעולם.
וכעת, אנא צפו בסרט. במהלך גאוני (שוב) הם משתמשים ב"איש החול" במובן ה"רגיל" של מביא השינה, אבל – כפי שרואים שם, יש רמז לשעון חול. הזמן הולך ונגמר.שימו נא לב שהדמות הראשית בסרט פעם היא ילד, פעם גבר, ו-כן, פעם זקן. הזקן שחשבנו שנוער אך להפחיד אינו אלא הילד / הגבר. שוב – שימו לב בסרט איך הם מחליפים זה-את-זה וכיצד הזקן שוכב במיטת הילד. דברים אלו מחזקים את טענתי.

ק-ל-א-ס-י-ק-ה מודרנית.


3 תגובות:

phrizer אמר/ה...

תודה, הניתוח מעניין וזה בין השירים שלהם שאני הכי אוהב :-) (חבל שהם כבר לא טובים כמו פעם..)

דורון בר אמר/ה...

מזל שהיו כל כך טובים ואפשר תמיד לשמוע :)

omer אמר/ה...

מדהים!
באיזה סרט מדובר? איפה ניתן לראות אותו<